A la roda de premsa on es van presentar les conclusions
de l’informe Carbonell sobre el claustre de Mas del Vent, es va
lliurar als mitjans de comunicació un document de 5 pàgines amb un
argumentari en el que –suposadament- es
basa l’atribució de les galeries
claustrals a
una recreació historicista del s. XX (vegeu post anterior). No volem
deixar passar més temps sense donar la deguda rèplica als diversos punts
que proposa Carbonell per argumentar la falsedat del claustre. En aquest
post es presenten aquestes respostes, si be en seguiran d'altres en relació
als annexs (informes parcials de diversos autors encarregats per
Carbonell).
Les respostes estan plantejades en negatiu, és a dir, com
a contraargument de cada un dels punts presentats en les esmentades 5 pàgines. Al llarg de 2012 i
2013 creiem haver presentat dades suficients per demostrar en positiu l’antiguitat del
claustre i per tant, en l’informe Carbonell es troba a faltar la resposta a
algunes de les conclusions que han estat publicades. Per exemple (només per
argumentar l’antiguitat –que no l’origen- del claustre) estaria be que l’informe respongués algunes de les següents preguntes:
- En el supòsit d’una construcció moderna, perquè la tria
de pedra de Salamanca quan al costat de Ciudad Lineal arribava regularment
pedra de Colmenar?
- Quina explicació podria donar-se a la doble numeració en
les peces desmuntades, una d’elles de cal·ligrafia del s XVIII?
- Com s’expliquen les marques de desmuntatge existents a
Madrid (en les juntes entre carreus, però també en les juntes entre dovelles)?
- Quina explicació pot tenir la rèplica de capitells de
Rebolledo de la Torre, quan aquests no es van publicar fins els anys 40s?
- Com s’explica, al menys, una erosió impossible a Palamós
de la que s’ha demostrat un període de degradació de l’ordre de 100 anys? Per
tant, que no es va poder produir a Madrid entre 1931 i 1959.
- Quina explicació s’aporta per justificar
els danys –petits o grans- que algunes peces ja mostraven a Madrid?
Suposadament acabat de construir el claustre,
- Perquè la finca de Ciudad Lineal on suposadament es va
tallar el claustre apareix neta i sense cap fragment de pedra en les fotos de 1932-33?
- Com és que la talla i construcció d’un conjunt tant
singular no ha deixat cap rastre documental?. Ni factures dels 120-150 m3
de pedra, ni record entre els picapedrers de Villamayor del Rio...
I així es podrien proposar un seguit de qüestions argumentades
i publicades des del primer dictamen de la DG de Patrimoni l’any 2012 i que han
estat obviades pel redactor de l’informe de 2014, tot i disposar de les dades
en diversos documents lliurats al llarg de 2013 i 2014.
Màrius Vendrell
Respostes (en cursiva) als punts argumentats en l’informe Carbonell lliurats a la premsa el passat dia 19 de novembre de 2014.
Incloem
aquí els punts presentats a la premsa, presumptament redactats per
Eduard Carbonell, dels que no hem corregit el text, per tant, la
redacció, sintaxi i subratllats són responsabilitat del seu autor. El
nostre text està en cursiva.
No hi ha relació entre els fusts i les dimensions dels capitells que encara es conserven en els murs perimetrals del claustre de la catedral vella de Salamanca i Palamós. No obstant, qui va dissenyar el claustre de Palamós coneixia l'obra de la catedral vella de Salamanca.
1 Conclusions als estudis de la pedra i els materials del
claustre, i de la talla de la pedra
1 El material de que està fet els claustre de Palamós és
gres de Villamayor, utilitzat en el monuments de la ciutat de Salamanca. Només
es poden trobar dues varietats d'aquest gres en el claustre de Palamós. La
irregularitat que presenta la pedra procedeix d'una mala tria dels blocs trets
de la pedrera. Els carreus en que s'ha construït i esculpit el claustre no són
de bona qualitat ni regulars en la seva composició, el que dóna diferències de
color de la pedra.
En opinió del que subscriu (MV), amb 25 anys d'experiència en l'estudi dels
materials de construcció històrica, la pedra emprada en el claustre és de bona
qualitat, en tot cas absolutament comparable amb l'emprada en monuments
equivalents de Salamanca. La manca de qualitat de la pedra, especialment del
gres com en aquest cas, està en relació amb la quantitat -i qualitat- de les
argiles contingudes en la matriu i en la potencial alteració dels minerals
formadors de la pedra. Ni una ni altre circumstància es detecta en les pedres
de Palamós.
D’altra banda, l'argument esgrimit en aquest punt és una mera opinió,
probablement indocumentada.
Addicionalment, en l'hipotètic supòsit que aquest claustre es fes a Ciudad
Lineal, seria del tot inversembant i incomprensible la tria de pedra de
Villamayor, que a primers del s XX estava a 330 km de Madrid (la línia de tren
de l’època no passava per Àvila; anava per Valldolid i Medina del Campo),
mentre que, a la mateixa Ciudad Lineal, a 4 cantonades del carrer Angel Muñoz,
hi havia l’oficina que comercialitzava la pedra de Colmenar Viejo (població
situada a 30 km de Madrid), que disposava de la seva pròpia estació de tren, on
es rebia i treballava exclusivament pedra de Colmenar, estació situada als anys
20 i 30 al carrer Bravo Murillo, 128.
2 L'estudi del treball de les pedreres de Villamayor i de
les tècniques i estris de treball de la pedra utilitzats tradicionalment des
del segle XIX i fins a l'actualitat coincideixen amb el treball que es troba en
el claustre de Palamós. Són les mateixes que es troben en les restauracions
fetes a la catedral de Salamanca per l'arquitecte Ricardo Garcia Guereta entre
els anys 1918 i 1927.
Resulta curiosa aquesta afirmació, especialment perquè es contradiu amb el
que s'expressa en el punt 4 d'aquest mateix text. D'altra banda, les eines
emprades en el s XIX no difereixen gaire de les medievals, atesa la limitada
implantació de mitjans motrius en l'extracció de la pedra abans del s. XX i
l’arribada tardana de la revolució industrial a la península Ibèrica.
3 A la pedrera, per separar el bloc, poder-lo lligar i
treure'l a l'exterior els operaris el mouen fent palanca amb parpalines
introduïdes dins les línies dels talls. D'aquesta forma es queden les arestes
marcades a banda i banda per la força de la palanca. Aquestes marques en les
vores dels carreus, poden interpretar-se com marques de successius desmuntatges
del claustre per superar l'adhesió del morter d'unió, quan es fan a la pedrera.
És a dir, que segons l'argumentació esgrimida en aquest punt, les peces es
treuen de la pedrera amb una preforma només uns mil·límetres més gran que la
forma definitiva... i és per aquesta raó que les marques de palanca encara
resten a la pedra col·locada a Ciudad Lineal. Només la ignorància de les mides
de les preformes extretes de les pedreres pot explicar aquesta argumentació,
que no té altre voluntat que negar les evidències d'un desmuntatge previ a
Ciudad Lineal.
Complementàriament, en els informes lliurats al dept de Cultura el juliol
de 2012 i el complementari de setembre de 2014, es demostra que les juntes
entre dovelles situades en l'intradós dels arcs, també presenten marques de
desmuntatge, en aquest cas no d'una palanca sinó d’una eina per obrir la junta.
Res a dir sobre aquest tema?
4 En el tall de pedra, l'acabament de la superfície dels
carreus es realitzava amb trinxant, amb la talla obliqua, que es troba en tot
el romànic. El tall de l'escultura i elements decoratius es feia amb cisell o
amb cisell dentat. En cap part del claustre de Mas del Vent es troben senyals
d'aquestes eines; totes les superfícies estan abrasades amb raspall d'acer, o
be sorrejades a pressió. O be amb dentellades que res tenen a veure amb la
talla de pedra.
Marques de trinxant amb talla obliqua es troben en les cares de junta de
les dovelles del claustre que es troben escampades pel jardí de Mas del Vent.
D'altra banda, el tall de l'escultura (capitells, per exemple) es fa amb l'eina
que calgui i, normalment, es poleix després per assolir una superfície llisa i
un detall escultòric ben definit: aquest procés no deixa marques del tall de
pedra ni de l'escultura dels detalls.
D’altra banda, els perfils superiors dels cimacis tenen les mateixes
marques de talla obliqua amb trinxant que els homòlegs del claustre de Silos o
el de San Pedro de Soria, per posar dos casos fàcilment comprovables.
Complementàriament, es podria suggerir a l’autor d'aquest argumentari que
tracti de trobar aquestes marques en els detalls escultòrics dels capitells de
Sant Cugat o en els figuratius de la Catedral de Tarragona o en qualsevol altre
claustre que no se'ls acudeixi atribuir a una recreació historicista.
5 Es pot afirmar sense dubte que, en quant a la talla de
pedra i a la construcció, el claustre de Palamós és homogeni i uniforme.
Uniformitat de les dimensions dels blocs de pedra, exceptuant els carreus amb
motllura de les cantonades. Això ens porta com veurem més endavant amb altres
arguments, a mantenir la uniformitat de tot el claustre, sense excepcions.
En base a aquest argument, els claustres de Poblet, els dos de Santes
Creus, el romànic de Vallbona de les Monges, el de Sant Domènec de Girona i
tants altres, deuen ser igualment recreacions historicistes del s. XX o si més
no, se n’hauria de qüestionar l’originalitat.
6 No s'han trobat marques de picapedrer ni formes de tall
de la pedra comparables amb l'època medieval. Absència de llaura històrica de
la pedra.
Les marques de picapedrer comencen a aparèixer a finals del s XI i
sistemàticament, a partir del XIV. No obstant, hi ha molts claustres romànics
que no presenten marques de picapedrer. D'altra banda, les esmentades marques
són visibles en algunes cares exteriors dels carreus de paraments, mai en els
elements escultòrics. Si l’autor del limitat argumentari hagués desmuntat
alguna dovella medieval o traceria gòtica hauria vist que les marques estan a
les cares de junta, mai a la superfície visible, per raons evidents.
7 Sota les columnes, les bases estan fetes d'una única
peça amb el sòcol. Això no és gens habitual en l'arquitectura romànica.
Certament és poc habitual de la manera en que es presenta en aquest
claustre, però no única. Bases amb sócol es poden veure en el museu lapidari de
Saint Michel de Cuxa, a un dels costats del claustre de San Juan de Duero o al
mainell de la finestra bífora del cos occidental de la Catedral Vieja de
Salamanca (a on, per cert, els perfils de bosells i cavets són els mateixos que
a les bases del conjunt de Palamos). Encara, entre les singularitats, es pot
assenyalar un cas de finals del XIII, com el claustre de Sant Domènec de
Girona, on hi ha suports en els quals inici de sócol, base, columna, capitell,
cimaci i salmer constitueixen una sola i única peça de pedra.
8 Les incisions en forma de sageta en les dovelles no
poden servir per escolar morter, dons aquest, a l'Edat Mitjana no era líquid.
En el romànic es feina servir morter de calç aèria o amarada i sorra en pasta i
el seu enduriment es produeix en contacte amb l'aire i a l'intern de la junta
trigaria massa anys per a fer la funció d'assegurar les dovelles. En canvi
podria servir per colar-hi una lletada de ciment o morter de ciment que endureix
moltíssim més ràpid. Podrien atribuir-se al moment en que es construeix a
Ciudad Lineal.
Aquest argument confirma dues coses: a) que seus els autors no han vist mai
cap dovella medieval desmuntada, i b) que desconeixen del tot el comportament,
usos i construcció amb morter de calç (tampoc del ciment pòrtland, per cert).
Les dovelles de Santa Maria de Castelló de Farfanya, les de la girola de Santa
Maria del Mar i les del claustre menor d'Escala Dei tenen aquests canals per a
la distribució de morter (de calç). El desconeixement del seu ús no pot ser un
argument en contra de la seva autenticitat.
9 La numeració incisa en la cara interior dels blocs de
pedra no es pot datar. G. Boto proposa que la numeració dels carreus, la seva
grafia, es correspon, més que amb qualsevol altre període, amb l'escriptura de
finals del s. XVIII. És fa difícil definir amb exactitud la filiació com
especifica el mateix G. Boto quan diu que s'assembla més que amb qualsevol
altre període. Caldria dir , i no pas que va ser feta en aquella data. Per altre part, es difícil comparar la grafia
escrita sobre paper i la llaurada sobre pedra. Crida l'atenció la diversitat la
diversitat de cal·ligrafies que trobem sobre les pedres, algunes molt ben
traçades i altres molt matusseres, indicant que hi va haver uns quants operaris
amb que l'estil de la cal·ligrafia és com la del s. XVIII amb diferent nivell
de formació fent les incisions (Masalles, Annex 2, p 40.)
La redacció d'aquest punt no passarà, certament, als annals de la
literatura científica, per confós, maldestre i injust (cast. torticero). És a
dir, els números “s'assemblen més que a qualsevol altre, a l’escriptura del s.
XVIII”...be dons direm -com es suggereix- que l'estil cal·ligràfic és com el
del s. XVIII i no pas com el de qualsevol altre època.
Estrictament, l’expressió “s’assembla més” no és la més rigurosa;
tècnicament es diu “es compatible amb” i tota la teoría taxonòmica dels estils
en la Historia de l’Art i l’Arqueologia des del segle XIX, es basa en aquest
principi epistemològic. Qualsevol historiador de l’Art ho sap o ho hauria de
saber. Fins l’aparició de datacions absolutes per mitjans analítics, les
afiliacions per semblança es basen en el principi de compatibilitat. És tan
escolar, que qualsevol debutant ho sap.
Un cop dit això, què significa aquesta numeració? Se sap, i es pot
comprovar a les fotos de 1959, que les peces van arribar a Palamós amb una
numeració (avui no conservada) pintada en vermell (segons recordaven testimonis
directes d’aquell moment). Dons ara caldria que l’autor del text expliqui
perquè una doble numeració... perquè algun (o alguns) pocafeines es van
entretenir en gravar números amb una cal·ligrafia del s. XVIII.
10 No s'han trobat restes de morters antics: els morters
analitzats corresponen a restauracions recents. En aquest punt, l'informe de
Vendrell troba un rastre de morter que identifica amb Salamanca, però no
presenta cap anàlisis comparatiu de les restes que encara es conserven d'aquest
claustre de Salamanca.
Es diu que no s'han trobat morters antics, però el redactor d’aquest
argument disposa d'un informe que diu que sí, però no el convé creure'l. Dons
efectivament, s'han caracteritzat els morters provisionals de Ciudad Lineal
(calç hidràulica), els de muntatge i posterior reparació a Palamós (també calç
hidràulica i ciment ràpid, respectivament) i una resta de morter de calç amb
àrid coincident amb la pedra de Villamayor del Rio. És a dir: hi ha restes de
morter que no corresponen amb els de Madrid ni Palamós.
11 No s'han trobat les pàtines, que són habituals en els
monuments medievals o renaixentistes. En canvi, si que s'han trobat pàtines que
porten a èpoques més recents, s. XIX i XX, aplicades sovint sobre elements
restaurats o sobre pèrdues de material.
Les pàtines no són habituals dels monuments medievals o renaixentistes, com
diu el redactor de l’argumentari, que demostra no saber res de pàtines. En
l'estudi lliurat el juliol de 2012 es demostrava l'existència de restes d'una
pàtina, la qual cosa es confirma en l'informe de setembre de 2014.
Complementàriament, s'esmenten pàtines aplicades sobre els morters de
restauració/construcció un cop muntat a Palamós.
D’altra banda, les pàtines no poden datar absolutament res perquè es tracta
d'aplicacions que s'han fet sistemàticament des d`èpoques pretèrites fins el s
XX. La façana del Naixement de la Sagrada Família presenta aquest tipus de
pàtina, exactament igual que la portada de Llotja de Mercaders a Palma, o la de
la catedral de Tarragona abans de la restauració de 1992, per posar exemples
prou allunyats. Ni unes ni altres són pàtines medievals, però algunes estan en
edificis medievals.
Addicionalment, no seria lògic trobar una pàtina uniformement aplicada
perquè Ortiz esmenta que es va aplicar anilina (que no s’ha trobat analíticament)
per unificar el color de les peces a Ciudad Lineal. Per tant, si queden restes
de pàtina (que en queden) són escadusseres i molt parcials.
12 L'estudi de les mostres preses, amb caràcter
exhaustiu, de la capa que d'alguna manera homologava el color dels capitells,
conclou que alguns dels materials utilitzats, com la barita, només s'utilitza a
partir de finals del s. XIX. S'han identificat a través de l'analítica, dos
tractaments de protecció/consolidació de recent aplicació en el monument, quins
components són d'ús relativament recent. Recobriments en superfície, morter de
guix i morter de calç. El primer possiblement donat desprès de muntar el
claustre en el seu emplaçament original. El recobriment de morter de calç és
possiblement més recent.
Resulta difícil saber que es vol dir
amb “homologar el color dels capitells”, però si es refereix a la
uniformització cromàtica, la pàtina esmentada en la resposta al punt anterior
pot explicar força coses.
D'altra banda, la barita és un mineral
que forma part de la pedra de Villamayor en forma d’inclusions micromètriques i
enclaus centimètrics. El fet de trobar sulfat de bari sobre una pedra que conté
sulfat de bari no sembla una troballa molt rellevant... i de fet, així ho
reconeix l'informe de l'IPCE, que el redactor d'aquestes conclusions ha volgut
obviar.
13 Absència de restes de pàtines oxalatades, que
acostumen a estar presents en molts monuments romànics i gòtics, com es troben
el els claustres de Silos i de San Juan de la Peña.
Ens remetem a la resposta als punts
anteriors, tot i que la denominació “pàtines oxaladates” resulta curiosa. Ara
sabem (l’autor d'aquest argumentari, no) que els oxalats de les pàtines de qualsevol
època trobades en edificis antics són el resultat de la degradació dels
aglutinants (freqüentment proteics o polisacàrids), quin darrer producte és
àcid oxàlic, el qual reacciona amb la calç que sol haver per tot arreu.
14 El conjunt es va tractar amb olis vegetals
possiblement durant la dècada de 1950/60.
I això que prova?... en el cas que no
estiguin equivocats, només demostraria que els anys 50s es va tractar el
claustre. Res a veure amb la seva antiguitat.
15 No s'ha identificat cap capa o pel·lícula que pugui
utilitzar-se com a indicador de l'antiguitat dels capitells.
Cal remetre altre cop al lector al
referit anteriorment. En tot cas no és un argument provatori
de res, ni en un sentit ni en l’oposat.
16 L'estudi de les fotos dels capitells de l'arxiu Moreno
ens permet apreciar la integritat dels mateixos, ja que no presenten pèrdues a
les seves parts més delicades, aquelles que surten en projecció. Fet sorprenent
si es tractés de peces de set segles d'antiguitat ja que no és gens infreqüent
que els capitells d'època romànica presentin abundants pèrdues de fragments a
les seves configuracions.
Sorprenent argumentació! Les fotos
esmentades mostren, precisament, pèrdues, cops, danys puntuals, etc., molt
similars a les que presenten actualment els mateixos capitells, mentre que en
altres casos, els capitells mostren pèrdues importants respecte de les fotos
dels anys 30s i 50s. La negació de l'evidència no l'esborra. Vegeu les fotos
adjuntes al final d’aquest post com a prova de la perversitat de l'argumentació
esgrimida.
Complementàriament, cal assenyalar que
l’estat de conservació dels capitells de Silos que va fotografiar Gómez Moreno
els anys 20s era excel·lent i ningú els atribueix a una recreació historicista
del s. XX.
En tot cas, cal insistir que mai ningú
ha defensat que els 44 capitells siguin originals, que els inexistents o trencats
es fessin nous és completament lògic: només un estudi detallat, amb prou temps
d’observació i sense presses per tancar el tema, podrà aportar llum a aquest
punt.
17 S'identifica una neteja mecànica, amb raspalls
mecànics. Aquesta neteja, potser amb molta intensitat en algun lloc, fa que
s'hagi retrovat el dibuix original amb una eina punxant donat els resultats
inferiors a l'original. És el cas per exemple, de la figura del castell, si
comparem fotografies de Ciudad Lineal, molt deteriorat i de l'estat actual a
Palamós, refet amb eines tallants.
En informes que ha tingut a la seva
disposició de l'autor d'aquest argumentari, s'esmenta el retreball d'algunes de
les peces, entre elles el castell. No es pot saber si es va fer amb raspalls de
cerres metàl·liques o amb altres eines. En tot cas, aquest argument només
confirma que es van retreballar algunes peces (i d’altres es van fer noves i se’n
van reusar algunes). Res que tingui a veure amb la cronologia original.
Tal com està redactat, sense afegir-hi
ni una coma, aquest argument dóna explícitament la raó de l’antiguitat de la
peça. L’aspecte i perfils de moltes peces són fruit d’eines emprades a Palamós
a partir dels anys 60s. Per què, sinó, s’hauria de retreballar i/o netejar si
no és per què es tractés de peces velles?
18 La superfície de molts carreus presenta una textura
pròpia del rebaix de pedra amb eines elèctriques o de la imitació d'una textura
històrica autèntica amb una profusió de marques rectilínies aplicades sobre un
fons prèviament allisat. Malauradament no en queda res de la pell original, ja
siguin moderna o antiga.
...i ? Això parla de la violència de la
intervenció a Palamós a partir dels anus 60s, no del que va passar abans.
19 Alguns dels capitells no han estat mai acabats més
enllà d'una mera abozzatura.
És un argument fal·laç, no demostrat i
en tot cas, només expressa l'opinió de seu l'autor. Com que argumentar opinions
és inútil, sobretot si estan emeses amb intenció dirigida, invitem al lector a
observar els capitells en les nombroses col·leccions de fotografies existents a
internet.
Sumant les sèries de fotos dels anys
1932-33, la dels anys 40s (IPCE), la col·lecció de fotos dels Ortiz i les del
muntatge a Palamós el 1959, disposem de fotografies de 38 dels 44 capitells. No
n’hi ha ni un que estigui inacabat, ni un!. A més, seria ben fàcil
comprovar quins capitells de Palamós no apareixen a les sèries de fotos
esmentades i discernir si són aquests els que l’autor de l’informe imagina com
“inacabats”
Cal esmentar que hi ha formes d'erosió
de les que s'ha demostrat, sense cap mena de dubte, que no es poden haver
produït ni a Palamós ni a Madrid i per tant, s'han d'haver ocasionat en un
emplaçament anterior. Aquest detall, remarcat com a MOLT important en els
informes de juliol 2012 i setembre 2014 ha estat omès per l'autor de
l'argumentari.
No hi ha relació entre els fusts i les dimensions dels capitells que encara es conserven en els murs perimetrals del claustre de la catedral vella de Salamanca i Palamós. No obstant, qui va dissenyar el claustre de Palamós coneixia l'obra de la catedral vella de Salamanca.
Quines
de les quatre mides dels capitells que hi ha en els murs perimetrals del
claustre de Salamanca? Si tinguéssim per separat l’obra de la porta de
comunicació del claustre i l’església, l’obra de la façana de la sala capitular
i els arcosolis funeraris dels costats E i S (de l’oest no es sabem res després
del desmuntatge de 1783-85), no seria possible afirmar la congruència i
cohabitació d’aquests dissímils elements.
I
tant que l’escultor de molts dels capitells de Palamós coneixia l’obra romànica
de Salamanca, si l’estava fent ell mateix en aquell moment!
Molts elements del claustre presenten una factura recent
i ha capitells que poden catalogar-se com inacabats.
Aquesta
és una afirmació gravíssima, inexacte amb la realitat existent i que el seu
autor no pot demostrar perquè no passa de ser una mera opinió tendenciosa.
No s'ha identificat cap element o dada que es pugui
atribuir clarament al període medieval.
No
s’ha sabut ni volgut identificar seriosament. Són molts nombrosos els elements
que permeten atribuir inequívocament peces al període romànic, tal com consta
en informes que el redactor d’aquest punt ha tingut a la seva disposició.
Tots els estudis realitzats ens porten, en allò que es
referix a l'estudi de la pedra i dels materials del claustre, i de la talla de
la pedra, a una homogeneïtat total del conjunt. Aquest paràmetre és molt
important i el tindrem en compte en el cas de l'estudi d'història de l'art.
L’homogeneïtat
és lògica en una obra que és completa, que es planeja i es realitza, que talla
tot allò que necessita, siguin bases, capitells, carreus o dovelles. Tot el que
es faci nou (en època medieval, abans i després) es tallarà amb el criteri de
mòdul inicial de les peces originals.
Seguint aquest criteri (l’homogeneïtat
com a prova de modernitat), els claustres de Vallbona de les Monges, els de
Santes Creus, el de Poblet, el de les catedrals de Girona i Barcelona i tants
altres, serien falsos per homogenis?.
2 Conclusions als estudis de l'arquitectura del claustre
Exposarem les conclusions a que fan referència les
pàgines anteriors dedicades a aquest punt, tenint en compte la totalitat dels
estudis emesos, i les parts dels informes que són complementaries o contradictòries.
Per arribar a una conclusió partir directament dels estudis de Merino de
Cáceres, de Gerardo Boto i d'Alex Masalles.
1 Els arcs de Mas del Vent són una rèplica del claustre
de San Juan de la Peña, però a escala major. Les bases de les columnes són
també una còpia de les bases que l'arquitecte Ricardo Magdalena va fer en la
restauració de San Juan de la Peña a finals del s. XIX.
Només en una visió superficial, de
perfil general i sense refinaments epistemològics, es pot reconèixer similitud
entre San Juan de la Peña y Palamós. És una valoració que només és factible des
d’un punt de partida prejutjat o si no es reconeixen els detalls. Arcs amb
xambrana sobre columnetes és relativament comú a la cultura artística romànica
hispana.
Pel que fa als perfils gràfics de las
bases no cal buscar en La Peña el que hi ha a Salamanca mateix: vegeu els
perfils de las columnes de la bífora de la tribuna occidental de la Catedral
Vieja.
2 El banc on es recolza la columnata és excessivament
baix, i no té cap entrada per passar a l'interior del jardí claustral. Això no
és habitual al romànic ni al gòtic.
Malgrat desconèixer la norma,
existeixen prou exemples de claustres romànics i gòtics amb el banc baix,
sobresortint sobre el paviment de la galeria entre 20 i 40 cm. És el cas dels
claustres de la catedral de Coimbra, del monestir benedictí femení de Sant
Daniel de Girona, del claustre alt del monestir benedictí masculí de Santo
Domingo de Silos, del monestir benedictí masculí de Sant Sebastià dels Gorgs,
del claustre de Claustrillas en el monestir femení cistercenc de Las Huelgas,
del Cordeliers (franciscans masculins) de Saint-Emilion (Dordogne), claustro del monasterio de
Sant’Andrea della Porta de Genova ...
Al marge dels nombrosos exemples, en el
trasllat des del lloc d’origen no hi ha raó per emportarse el carreus de les
filades inferiors –potser danyats per humitat?-, de la mateixa manera que no
s’emporten mai els fonaments: l’ampit proporciona per se la base horitzontal necessària. En la restitució, muntatge i
acció de completar no hi ha raó per no tancar tot el perímetre de la base quant
el destí futur és un jardí –americà- i s’hi pot accedir pujant l’esglaó al qual
queda reduït l’ampit un cop semienterrat. És obvi que el jardí d’una mansió no
és un monestir, ni un milionari és una comunitat monàstica.
3 Les bases de les columnes solidàries dels blocs del
sòcol, estan fetes a partir de blocs de dimensions 60*130*83 cm, per a les
bases dobles i de 60*130*129 cm per a les bases quàdruples. Aquesta
característica és del tot inusual en la tecnologia constructiva del romànic.
La característica inusual són les
mides? Dos comentaris: a) resulta curiós que tot l'estalvi de pedra que
s'argumenta per a les pedres amb osques de desmuntatge es contradiu tallant
ampit i base del mateix bloc, amb una pèrdua de material important; b) en època
medieval (i en qualsevol altre) les pedres es tallen en la pedrera seguint les
mides de preforma requerides en obra, com resulta evident. Amb el criteri
exposat per l'autor d'aquest punt no s'hauria construït la catedral de la Seu
d'Urgell, ni la de Tarragona, ni Santa Maria del Mar...
4 Les impostes no estan preparades per rebre la coberta
de les galeries claustrals. Es el mateix que passa a San Juan de la Peña, en la
restauració de l'arquitecte Ricardo Magdalena.
Les impostes poden ser fruit de l’acció
de completar (com ho poden ser carreus o dovelles) realitzada a Ciudad Lineal
(perquè convé no oblidar que ningú defensa la naturalesa romànica de tot el
conjunt, ni de totes les peces del conjunt). Dit això, el claustre dels
Cordeliers de Saint-Emilion, per exemple, presenta unes plaques horitzontals de
pedra (per damunt de les filades sobre dels arcs) on recolzaven les cobertes de
fusta de les galeries. Aquestes plaques presenten el perfil de la motllura,
tant del costat de les galeries com del pati central. És el mateix que succeeix
a Palamós.
5 Les columnes sobre les quals descansen els guardapols
al claustre de San Juan de la Peña consten de plint, torus i files, columneta i
capitell de forma troncopiramidal amb collarí i cimaci. La funció
constructiva d'aquestes columnetes
s'explica com a punt de descàrrega del propi arc amb decoració escacajada que
formen els carreus del guardapols. A Palamós aquesta funció queda anul·lada ja
que el guardapols està tallat en el mateix bloc de pedra que l'arc, i per tant
les columnetes tenen un caràcter d'imitació, més decoratiu.
I quina és l’objecció? En tot cas, el
disseny exacte de les columnetes no es troba, per més que es vulgui, a San Juan
de la Peña, sinó al sepulcre tardorromànic del claustre de la Catedral Vieja de
Salamanca, encara in situ. D’elements ornamentals hi ha arreu a l’Edat Mitjana.
No fa un bon servei a l’arquitectura medieval analitzar-la amb criteris
vitrubians.
6 Respecte a l'estereotomia, totes les peces del claustre
tenen la mateixa dimensió. Els carreus dels angles són homogenis, cosa que no
passa en els monuments romànics. No existeixen peces per lligar les parts del
claustre, les galeries, els capitells i les bases de les columnes dels extrems
de les galeries van adossades, i no encastades com seria lo normal, al matxó
cantonal.
Resulta difícil la comprensió de
l'argument. En la construcció d'un claustre es tallen les pedres a les mides
que convenen, preferentment homogènies (la majoria de la mateixa mida), però en
tot cas adaptades a les necessitats d'obra, mai a l'inrevés.
No obstant, i pel que fa a les
cantonades, no hi hauria d’haver res de romànic si, com s’interpreta, la
procedència és de la catedral Vieja de Salamanca: la referència documental del
Maestro Quiñones de 1783 deixa completament clar que las cantonades del
claustre es van refer “hace pocos años”. Per tant, ja abans del desmuntatge de
les galeries romàniques, les cantonades havien estat substituïdes cap a
1770/1775(?) per constructors culturalment no medievals. Així doncs, seria
normal si les cantonades fossin romàniques, però des de fa més d’un any i mig està
clar que no ho són, que no existien les cantonades romàniques.
7 G. Boto defineix un desplegament de les dovelles amb
xambranes com es troba a Santa Maria de la Vega. Fòrmula que, segons Boto, pot
considerar-se Salmantina.
...i? En efecte, ho reitero. La solució va ser emprada en llocs tan dispersos com
Santa Maria de la Vega (Salamanca), Ceinos de Campos (Valladolid), l’abadia de
Rueda (Burgos) o Saint-Guilhem-le-Desert (Midi-Pyrénées). El primer i quart cas
es poden visitar; el segon i tercer els coneixem per gravats i fotos.
8 Tots els capitells estan trets de blocs de les mateixes
dimensions: els capitells dobles de blocs de pedra de 47*50*95 cm; els
quàdruples del blocs de 95*95*50 cm. Són les mesures habituals en les pedreres
de Villamayor en l'extracció de pedra, així com una mesura estandarditzada des
de principis del s. XX era el “carreu romà”, quines dimensions eren
0,47*0,50*0,95 m
Aquest argument és increïble: es vol
insinuar que a les pedreres de Villamayor només tallaven mesures estàndard? Es
vol dir que el disseny d'un claustre de ~20x20 m es va fer en funció de les
mides de les pedres que s’extreien a la pedrera? Només una contumaç ignorància
del treball de la pedra i del tractament d'aquesta a l'edat Mitja i
posteriorment, pot portar a l'autor a afirmar el que sembla afirmar.
Els
capitells dobles de Palamós
mesuren 47x93x46 cm i els quàdruples 93x93x46 cm, la base és un capitell de
40x47x46 cm, multiplicat per
dos o per quatre. Al monestir de Silos es conserven capitells de 47x47x42 cm
corresponents al Primer Taller i procedents del templet funerari dels Finojosa.
Aquests capitells silenses es van treure de blocs de pedra de 47x50x50 cm. Així
dons, resulta que les mesures dels capitells silenses de circa 1100-1110 li
semblarien pròpies del segle XX al redactor d’aquest argument?.
9 De l'estudi de G. Boto: les dimensions del claustre en
el seu estat actual, medeixen 22,75 m de distància entre els perfils exteriors
de les galeries afrontades, amb una altura anàloga de 4,5 m, amb unes
dimensions que es corresponen amb múltiples del peu capitolí. En canvi, Merino
de Cáceres, defineix, després d'un rigorós aixecament planimètric del claustre
de Palamós, que s'ha pogut comprovar que la modulació que la modulació i
construcció del claustre s'ha realitzat segons el sistema mètric decimal, El
metre s'adopta a Espanya com unitat fonamental de longitud per la Llei del 19
de juliol de 1849.
De la lectura d'aquest redactat es pot
deduir que les mesures de Boto (fetes juntament amb el que subscriu -Vendrell-)
són una mera aproximació, no com el “rigorós aixecament” del sr. Merino, qui
per cert, argumentava la falsedat del claustre -i el contrari -Tele Madrid, 22
juny 2012- sense haver-lo visitat i per tant, sense haver fet el “rigorós
aixecament” que diu haver fet els darrers mesos.
En tot cas, si el claustre mesura 22,75
m, resulta impossible una modulació mètrica, que hauria de donar nombres enters
o meitats. Que una cosa es pugui mesurar en metres no significa que estigui
construïda basant-se en aquesta unitat.
10 Pel que fa al sistema constructiu del claustre no hi
ha dubte que les solucions constructives aplicades serien certament sorprenents
si es tractés d'una obra d'època romànica. La repetició d'aquestes i
l'estandardització de les mesures de quasi totes les peces, especialment les
arcades i els pilars, fan pensar en un projecte previ on es va concretar l'estereotomia
de tot el claustre.
Novament l'autor s'entesta en exposar
públicament la seva ignorància de l’edificació medieval. La construcció d'un
claustre implica una planimetria prèvia (també el s. XII), una decisió sobre
les seves mesures i un disseny del seu especejament per a poder encomanar a la
pedrera les peces preformades. Naturalment que aquest claustre disposava d'un
projecte previ, altrament no s'hagués pogut construir, projecte com el que
havia d'existir per a la Seu de Manresa, el monestir de Poblet o la catedral de
Girona. O és que es pensa que per ser antics, es construïa improvisant sobre la
marxa? El referent del redactor d’aquest punt no passa de ser “Els pilars de la
terra”...
El que el redactor interpreta com un
projecte previ es completamente habitual en la baixa Edat Mitjana.
11 Considerant aquestes premisses exposades, que indiquen
una manera de procedir, veiem que el claustre de Palamós es confia plenament al
projecte, en el disseny previ de totes i cada una de les peces i no, com es feia
a l'Edat Mitjana, en les proporcions arquitectòniques del conjunt que, peça a
peça, es va aixecant en un veritable desenvolupament orgànic. Tot plegat,
ens marca una forma de treballar clarament moderna.
Naturalment que es confia a un
projecte!. Què, si no? Anar fent a mida que es van pujant les parets i les
voltes? Que atrevida és la ignorància!!! O l’autor d’aquest argument creu que
Santa Maria del Mar es va “anar fent” a mida que progressava la construcció?
Dons hi havia un projecte que va permetre fer els fonaments d’una vegada, amb
previsió de la disposició de contraforts, girola, pilars, etc.
Les solucions aplicades en el sistema constructiu són
estranyes al romànic. Tot fa pensar en un projecte previ en el que es concreta
l'estereotomia de tot el claustre, amb estadarització de totes les mesures, el
que demostra una manera de construcció moderna.
La
innegable estandardització de les dovelles, així com dels carreus de les
cantonades, no es romànica, no es troba enlloc (només podria posar l’exemple de
tres o quatre arcs del claustre de San Juan de Duero, Soria). Però vegeu el que
s’ha dit més amunt sobre les cantonades.
Conclusions als estudis d'Història de l'Art
1 Els capitells són de grans dimensions, poc habituals
als claustres romànics
Com
s’ha dit, els capitells dobles de Palamós
mesuren 47x93x46 cm i els quàdruples 93x93x46 cm, la base és un capitell de
47x4 x46 cm, multiplicat
per dos o per quatre. Al monestir de Silos, al propi monestir de Silos, és
conserven capitells de 47x47x42 cm, corresponents al Primer Taller. Són poc
habituals, però estan al propi monestir de Silos, sense anar més lluny.
2 Durant el s XII, la precisió de les mides que observen
en les columnes s'hauria pogut aconseguir en monuments islàmics, però certament
no era una característica de l'art cristià de l'època.
L’argument és incomprensible... no s’entén
què vol expressar i què pretén argumentar. Què es vol dir amb la “precisió de
les mides”? El redactor creu de debò que una obra medieval es feia amb pedres
que anaven tallant “més o menys”?
3 El fet que el capitell i la motllura es col·loquin
simplement contra el pilar en lloc d'estar-hi encaixats és un altre indicador
de modernitat.
Radicalment
fals. Els capitells i bases de la porta de comunicació entre claustre i
església a la Catedral Vieja de Salamanca, els capitells de la galería
claustral romànica de Santa María de la Vega (Salamanca), els capitells
angulars del claustre de Silos, els capitells i bases de la catedral romànica
de Mondoñedo, els capitells de galeries romàniques com Caracena, els de la
portada de Artaiz, els del claustre de San Juan de la Peña, etc. .... són
alguns dels molts i molts casos a la geografia romànica hispana que evidencien
que aquesta afirmació és fruit tant del desconeixement com de l’apriorisme.
4 La tècnica amb la que es treballa la pedra també és
diferent de la medieval.
En
què és diferent? Veient els capitells, evident a les fotos dels anys 30 i
encara de molts capitells en el seu estat actual, és absolutament clar que la
tècnica és exactament la medieval. I es pot dit el mateix en relació d’un
percentatge elevat dels cimacis.
5 El claustre té un desgast uniforme que no sembla
natural. Un claustre és un jardí envoltat per un passadís amb arcs que està
cobert per una teulada. En aquestes circumstàncies, normalment, el desgast és
més asimètric, una banda quedaria més exposada als elements que no pas l'altre.
El desgast rarament resulta asimètric a
causa de l'orientació, més enllà d'una selectiva biocolonització. En tot cas,
l'afirmació que la degradació és uniforme és, simplement, falsa: l'erosió dels
elements (capitells, bases, ampit, dovelles, etc.) és variada i fortament
condicionada per les circumstàncies puntuals i la qualitat de la pedra. A més,
en la present ubicació només es pot considerar la degradació peça a peça perquè
la seva disposició a Palamós és diferent de Ciudad Lineal i encara diferent de
la probable anterior ubicació.
Són tants els casos de capitells
claustrals en els quals la degradació és uniforme (Sant Cugat, Tarragona, Seu
d’Urgell, San Pedro de Soria, ...) que no val la pena ni detallar-ho. A Silos,
per exemple, hi ha capitells erosionats al costat d’altres intactes i tant uns
com els altres presenten uniformitat de conservació o d’erosió. El costat del
pati no presenten alteracions explícitament diferents del costat galeria.
6 Els capitells s'inspiren en el claustre de Santo
Dominigo de Silos: Silos I i Silos II. Més ben dit, sovint els models són de
Silos I amb l'estil de Silos II. Per la seva datació, la historiografia no s'ha
posat d'acord: així per Silos I alguns proposen en torn de l'any 1000 (Yarza,
Bango, Valdez del Alamo) i d'altres proposen entre 1126-1130 (Moralejo; Klein,
Cherlette) i més tardà 1130-40 (Lacoste); per Silos II proposen 1158-71 (Valdez
del Alamo) i 1170-88 (Ocon, Charlette).
S’agraeix molt el recompte
bibliogràfic, en el qual es detecten significatives absències. S’enten que la damnatio memoria bibliogràfica deu ser un primer
pas per a la negació del coneixement i autoritat. El fet que no hagi consens
bibliogràfic sobre la datació de Silos no aporta res al debat. En tot cas, amb
arguments històrics y materials objectius presentats a llibres monogràfics i
publicacions internacionals, s’ha acreditat que Silos I va ser realitzat ante
quem 1110 i Silos II ante quem 1170.
Només una pregunta: en quina mesura un
alt percentatge dels capitells de Silos II no és sinò la reinterpretació en
plàstica tardorromànica dels capitells de Silos I? Qualsevol estudiós sap que
és així.
7 L'art de la primera etapa de Silos continua sent un fet
aïllat, sense paral·lelismes coneguts en l'escultura arquitectònica hispànica,
d'aquí la seva dificultat en fixar la cronologia. Només els termes interpretats
pels artistes de la segona etapa de Silos van ser coneguts i es van utilitzar
en altres conjunts romànics. I basant-nos en aquesta premissa, l'ús de motius
de la primera etapa de Silos en els capitells de Palamós ja fa dubtar, i molt,
de la seva autenticitat. En molts casos els capitells de Palamós són exemples
de reinterpretació d'un capitell de la primera etapa utilitzant l'estil més
robust de la segona, De vegades l'artista de Palamós manté la forma dels
capitells de la primera etapa, però en canvi hi representa un motiu de la
segona etapa.
En efecte. I no obstant, què? Per aquest
debat es pot consultar G. Boto, “El caso Palamós: del dictamen oficial al
estudio exhaustivo y científico de los especialistas”. Romanico, 15 (2012), p.
68-77, on aquesta paradoxa ja està plantejada.
Cal insistir que Silos II és la
reinterpretació de Silos I, amb format de capitell diferent (el de Silos II amb
collarins secants). No hi ha raó per negar que siguin reinterpretats dissenys
de Silos I i de Silos II, si be en un format de capitell present en llotges
tardorromàniques (Aguilar de Campoo, San Pedro de Soria -galeria est- i
sobretot Benevívere). Més encara: el capitell del cicle de la Nativitat de
Silos II segueix el format dels capitells de Silos I, a diferència dels altres
capitells del taller de Silos II. No hi ha, doncs, cap objecció en aceptar que
a partir de modells de Silos I i II s’utilitzi el format de Silos I: a Silos
mateix és va fer.
8 Presència de capitells amb influències de l'escola
hispana-tololosana de 1100, i també del repertori d'Auverge, de finals del s
XI, amb exemples en el panteó Real de Sant Isidor de León i a Mondoñedo.
La restringida al·lusió, en el molt
hipotètic cas que es pogués sostenir, ens parlaria del coneixement d’un
repertori. Però, el redactor d’aquest argumentari considera que algú pensa i ha
defensat que els 44 capitells de Palamos són romànics? No hon són tots ni in
situ en Sant Cugat o en Silos, perquè ho havien ser en un claustre treslladat?
9 Alguns detalls concrets ens porten a l'estil del mestre
Mateo del Pòrtic de la Glòria.
Amb tota lògica. En la succesió de
tallers escultòrics que van intervenir a la Catedral Vieja de Salamanca, i en
particular al seu claustre, és òbvia i prou sabuda la presència d’un escultor
de formació mateana. No tindria, doncs, res d’estrany que a la escultura de les
galerías del claustre es pogués detectar rastres de fòrmules mateanes.
10 A Silos predomina un estil geomètric de la composició,
cosa que a Palamós és més irregular
No és fàcil entendre qué significa pel
redactor “estil geomètric”, si es refereix a les composicions o als perfils de
les figures (que no és el cas de Silos, amb tota evidència), a molts capitells
de Palamós es segueix una composició quiasmàtica, com a molts capitells de
Silos i tota la seva àrea d’influència.
11 Si entrem en les representacions de les figures
d'animals o d'éssers fantàstics les formes de les parts del cos prenen formes
molt allunyades del que és habitual a l'Edat Mitjana: veiem els capitells amb
dracs per exemple (capitell S4). Els pentinats de les sirenes fan pensar en
formes contemporànies de principis del s. XX (capitell S5), segons E. Vazquez.
Les formes dels dracs (amb colls
gruixuts) i bona part dels pentinats, amb el seu geometrisme tardoantic, és
fàcil trobar-les a diferents capitells i relleus dels pòrtics de Rebolledo de
la Torre, epicentre del àrea d’acció d’un taller que va estendre la seva
activitat pel nord de les províncies de Palència i Burgos. Una part de les
plantilles emprades per aquest taller estan presents a les naus de la Catedral
Vieja de Salamanca. Es recomana fefaentment a l’autor de l’argumentari visitar
més edificis romànics palentins i burgalesos.
12 Les ales i les diferents parts del cos en animals i
éssers fantàstics, estan tractats com si
no formessin part de l'animal, per emplenar un buit del fons. L'escultor
no ha entés el que copia. Per exemple el capitell S9.
En què, exactament, actua diferent
aquest escultor dels de Santa Maria de la Vega, dels baldaquins i claustre de
San Juan de Duero, d’alguns dels escultors de San Pedro de Soria, dels autors
dels pòrtics de Caracera, Tiermes, Millana (La Alcarria)... Un coneixement
suficient de la plàstica tardorromànica castellana i lleonesa permet constatar
aquestes homologacions.
13 El tractament que reben els elements fitomòrfics també
denota aquesta manera de fer.
Afirmació generalitzant, subjectiva,
gratuïta i insolvent. Caldrà recordar al redactor que van ser multitut els
escultors romànics que entenien parcialment, i no sempre de manera encertada,
allò que copiaven.
14 El mateix passa amb les figures humanes. Mirem, per
exemple, la representació de Samsó a Silos i Palamós.
La representació de Samsó (multiplicat,
per cert, com també passa en els capitells procedents de San Pedro de las
Dueñas, MAN), és completament coherent amb el taller que intervé a Rebolledo de
la Torre i la seva àrea d’acció (Las Henestrosas, Vallespinoso de Aguilar... i
d’ una altra manera a Duraton o Sepúlveda, a terres segovianes). El rostre de
Samsó té els mateixos recursos que l’avar del capitell o l’Adan del relleu de
Rebolledo.
15. Si comparem el capitell de Rebolledo de la Torre amb
l'equivalent de Palamós veiem un cop més aquesta transformació que observem
també amb els capitells de Silos i Palamós: versions maldestres ďuna còpia.
Exactament, en què és maldestre aquest
capitell a la llum de l’homòleg de Vallespinoso de Aguilar o el de Las
Henestroses, en relació amb el capitell d’Aguilar de Campoo (MAN), del qual
parteixen en dues variants, tant el capitell de la nau de la Catedral Vieja de
Salamanca com els capitells de Rebolledo-Vallespinoso-Las Henestrosas?
El detall de la cama interna de Samsó,
recolçant sobre la pota posterior dreta del lleó, només es troba a Vallespinoso
i a Las Henestroses. És important assenyalar que abans de la Guerra Civil no hi
havia cap referència, ni gràfica ni escrita, a aquestes esglésies; poc les
podrien conèixer els suposats autors del claustre a primers del s XX...
A qualsevol coneixedor d’art romànic de
la meseta no cal recordar-li els nombrosos exemples de representacions maldestres:
es pot indicar el cas dels àngels de les Anunciacions en el deixant silense,
amb poca o mínima fortuna. Invocar la malaptesa com argument d’autenticitat és
un argument erroni i, per tant, deplorable.
16. La relació amb les peces conservades del claustre de
Salamanca, denoten la distància entre aquestes i Palamós. Vegis els capitells
que es conserven encara avui a les parets del claustre actual, i el capitell
conservat al Museu Mares (identificat per G. Boto el 2003 com procedent del
claustre de Salamanca), que tenen un gran refinament propi de la influencia
aquitana, molt lluny de les mostres de Palamós.
Ja que es cita una referència de Boto,
millor fer-ho correctament (any 2001). Aquest article repercuteix un estudi
provisional de José Luis Hernando d’uns anys abans. Avui sabem exactament la
procedència dels capitells (són una col·lecció de peces) conservats al Museu
Marés, procedència que serà publicada en els primers mesos de l’any 2015 i que
no és la catedral de Salamanca, com ja va ser exposat i argumentat al congrés
de Cuixà el juliol de 2014.
17 Diferencia d'estil i qualitat amb Silos II i Silos I,
en qui s'inspira fonamentalment però de forma contradictòria ı maldestre
A aquestes alçades, el redactor de
l’argumentari haurà sabut (o hauria d’haver sabut) que en els capitells de
Palamós es reconeixen fins a tres mans, que van treballar amb plantilles
diferents (de la cohabitació d’escultors romànics d’estilemes absolutament
contrastats treballant en una mateixa obra vegeu, per exemple, la façana sud de
San Juan de Villanueva, Cangas de Onis). Caldrà saber com argumenta el redactor
la valoració subjectiva de “maldestre”, interposada com a confirmació de
falsedat. Sens dubte, no voldrà eliminar l’enorme nòmina d’escultures
romàniques de baixa qualitat presents al paisatge del medieval castellà i
lleonès, tant en centres de gran rellevància com en parròquies.
18 Així dons, barreja ďestils, de cronologies i
d'influències: Silos l (primera meitat s XII), Silos II (segona meitat s XII),
en algun cas influència d'Auverge (s XI), de l'escultura hispana-tolosana
(1100), i fins hi tot de l'art del mestre Mateo (1168-88) o de l'art de
Salamanca d'influència aquitana.
D’aquesta barreja cal treure la
influència aquitana perquè no existeix i la d’Auverge és completament
discutible. La presència de Mateo de manera més que discreta, dels corrents de
l’Alt Pisuerga (Aguilar-Rebolledo-Vallespinos...) i d’alguns motius salmantins
(figuratius, teriomòrfic i fitomórfics), no és altre cosa que la confirmació de
la connexió dels autors d’aquests capitells amb la cultura artística present en
l’església i la sala capitular de la catedral de Salamanca (de fet el panorama
de convergències artístiques a la catedral de Salamanca és encara molt més
complex, barrejat i polièdric, en un grau incomparable amb qualsevol altre
centre artístic del tardorromànic peninsular; els estudis de Pradalier i de
Hernando ho demostren).
En relació amb la presència de motius
silenses, caldrà pensar en l’extensió de l’àrea del deixant de Silos i la
presència al claustre de Salamanca d’un escultor arribat des d’encara més lluny
dins la diòcesi burgalesa (Oña) per fer nomès la façana de la sala capitular.
Si no estigués in situ, ningú podria aceptar la presència d’un escultor de
curriculum oniense a Salamanca. Allò que produeix desconcert, a cap a la fi,
són els motius de Silos I i no tant els de Silos II (motius de Silos II amb la
tipología general de capitell emprat pel taller de Silos I, sense anar més lluny,
a San Pedro de Soria).
Un exemple de la dinàmica de
l’escultura romànica a Castella: el capitell 1 de Silos (Silos I) va ser
replicat al capitell 33 de Silos (Silos II), que a la seva vegada va ser
replicat en el pòrtic de Caracena: així tenim un capitell de Silos I replicat a
Carecena perquè a Silos mateix es va iniciar el procès de rèplica de Silos I.
Valoració final
Des de quan la barreja d'estils i
influències és un determinant de falsedat? Què passa amb Armentia, Rebolledo de
la Torre, Santo Domingo de la Calzada, Santiago de Agüero, San Martín
d'Uncastillo, Sangüesa, San Juan de Duero o San Pedro de Soria, per exemple? És
de cap i de nou, una afirmació absolutament simplista i reduccionista, sense cap
suport científic i més que discutible. L'univers romànic és complex i variat i
qualsevol obra d'art mereix un estudi més detallat, coherent i respectuós que
el projectat pel redactor de l’informe.
Tot i que a primera vista tot és
similar, un detallat estudi es revela els aspectes que mostren millor les
diferències: l'harmonia (o no) en la relació entre cap i cos, la forma de fer
els ulls, les boques, els plomatges o pelatges, el tractament dels plecs, les
textures, la inclusió (o no) d'elements decoratius, les postures, els
agrupaments, etc. Es reconeixen diferències, per exemple, en el tractament dels
volums (en les pròpies figures i respecte al fons), en les dimensions i
proporcions dels animals, en els tipus de tiges i fulles vegetals, en les
formes de les cistelles, en les cantonades on convergeixen ales i motius
vegetals (CP2, CP4, CP9, CP15, CP24 i CP25 tenen resolució compositiva
diferent), etc.
Queda pendent realitzar un estudi
exhaustiu de les "maneres" de fer per classificar les variacions del
conjunt i determinar millor les comparacions amb obres similars. Atesa la
magnitud del claustre, és impensable que tot hagi estat realitzat per un mateix
autor, però a un primer cop d’ull, és evident que hi van treballar dues mans i
potser fins i tot, tres. Com és ben sabut, a l'Edat Mitjana, per dur a terme el
treball sense excessiva demora, al "taller" (probablement format per
diversos artífexs) podien acudir artistes de procedència diferent. La dinàmica
constructiva del moment demanava un notable nombre d'escultors.
El fet de no trobar equivalents a certs
éssers fantàstics o certes disposicions no és indicatiu ni prova de falsedat:
hi ha multitud de motius i composicions en el tardorrománic hispà per als que
encara no s'han trobat paral·lels escultòrics (bé sigui perquè no van existir,
bé sigui perquè s'han perdut).
Deixant apart les nombroses faltes d'ortografia i sintaxi, la seva defensa sembla tan poc concloent com l'informe. Les marques del desmuntatge han de veure's a banda i banda de la pedra si els carreus es van muntar en ordre, en tots. Més grans o més petites però la marca ha de ser-hi. I no anomeni dovelles al que són carreus, indistintament, encara que els assenyali amb fletxes taronja. Si es queixen de falta de rigor, apliquin-lo en tot.
ResponElimina